Dosadašnja druženja

4. NetWorking Day - Poslovni susreti, Beograd,Azzaro Red Club

Edukativno, zanimljivo, korisno, dinamično – utisci su sa  četvrtih Poslovnih susreta - Networking Day održanih 29. Septembra u Beogradu.

Pažljivo odabrana tema o preduzetništvu i franšizi, izazvala je pozitivne reakcije i interesovanje posetilaca koji su ili već aktivni u ovom modelu poslovanja ili pak planiraju da budu. 

Dragan Miražić iz Novog sada, menadžer prodaje u kompaniji Mini Pani , za regiju Srbije i inostranstva bio je prvi gost za razgovor sa Irenom Lalić.

Govoreći o svom napredovanju od komercijaliste do pozicije menadžera koji sada razvija posao kompanije čak i u Maleziji i u Novom Zelandu, Dragan kaže: “Suština svakog posla su ljudi, stalno učenje i napredovanje, učenje o novim tržistima i lično usavršavanje. Najbitnija stvar koja me već osam godina drži u jednoj firmi jeste tim koji dobro funkcioniše, ima podršku rukovodstva  i ima isti cilj  – širenje tržista i prodaja našeg proizvoda.”
On je takodje objasnio i pojam franšiže i izneo princip njihovog poslovnog modela koji je usklađen sa domaćim tržištem i omogućuje povoljne uslove za započinjenje samostalnog posla:
“ Franšiza je sveobuhvatni poslovni koncept u kojem postoje  dve strane, davalac i primalac franšize. Davalac franšize ustupa uz nadoknadu ili bez brend, znanje, iskustvo, marketinšku podršku primaocu franšize. To je poslovni koncept koji je ‘utaban’  od prvog do poslednjeg koraka. Franšizno trzište u Srbiji je dosta nerazvijeno, ljudi su prilično needukovani i nas najveći problem sa malim preduzetnicima, potencijalnim primaocima franšize je što svi volimo da budemo sami svoje gazde i u tom smislu ne shvatamo šta na franšiza zapravo omogućuje. Naime, Srbi su najbolji  selektori , znalci, i vole da budu sam svoj gazda, i mi svim našim franšizerima kažemo da treba da rade za sebe ali sa nama i naš najveći posao je da edukujemo  partnere da uz našu pomoć postanu preduzetnici. U svetu, uspešne franšize mnogo koštaju, kod nas je to drugačije, naši uslovi su prihvatljivi za naše građane  a podrška izuzetno velika jer smo izuzetno posvećeni uspehu svakog od naših franšizera.”

Afrodita Bajić, vlasnica Afrodite Mode Collection ukratko je predstavila nastanak modne kuće koju je osnovala uz  podršku suspruga a kasnije i dece uspešno vodi još od davne 1989. : “Kao pravnica sa završenim pravosudnim ispitom, pored prava, volela sam i modu i kada je došlo do različitih neprijatnosti u poslu i kod supruga i kod mene, rešili smo da krenemo u posao samostalno i to u oblasti mode. Kupila sam material, dala da se sašije pet ženskih bluza, organizovala da se proda i kako su se razgrabile, shvatila sma da je to put kojim treba da idem.”

Da bi ilustrovala da početi posao bez obzira da li to bilo 2016. ili 1989. je slično, Afrodita je kazala: “Prodali smo BMW i kupili polovni kombi sa razlupanim vratima da bismo mogli da prevozimo robu. U to vreme nije bilo moguće  doći do kredita i podrške poslovanju kakva je danas dostupna”

Počeli smo u Srbiji kao prodavci posteljine od vrata do vrata” , pričala je Biljana Ždrale, koja je sa svojim suprugom Milomirom Ždrale, vlasnica licence za Srbiju švedske konsultantske kuće Mercuri International i Galiardi, modnog brenda. „Onda smo otišli u Ukrajinu gde smo bili sedam godina – za to vreme smo bili jednom na letovanju od sedam dana, jednom na zimovanju od par dana. Iako smo imali ponude i za Rusiju, odlučili smo da se vratimo u Srbiju. Kako smo u prodaji ceo život, krenuli smo sa konsaltingom, ali smo shvatili da je bolje po nas da dovedemo nekog ozbiljnog  svetskog “igrača” sa kojim bismo radili. Usledio je jedan telefonski poziv i četiri godine pregovora. Svi su nam govorili otkud nam ideja da pregovaramo sa najvećima, ali evo oni su sada ovde i od 2013. godine uspešno radimo prodajni konsalting u domaćim kompanijama.“

„Radeći godinama kao direktor prodaje i generalni direktor u Srbiji i u inostranstvu, video sam kako je biti menadžer i po povratku u Srbiju  odlučili smo da budemo preduzetnici i to kao kupci franšiza. Taj koncept nam daje dovoljno slobode na našem tržištu a opet imamo kompletan know-how i podršku  a rizik od neuspeha je sveden na minimum. Mercuri-u je cilj da svaka zemlja bude uspešna, oni nam pomažu u tome, kroz obuke, tehničku podršku, marketing. Moj savet  svim preduzetnicima je da je franšizni koncept dobar izbor za počinjanje samostalnog posla jer vam omogućuje dovoljno slobode ali i dragocenu podršku .“, dodao je Milomir Ždrale

Da nije lako i jednostavno kreirati franšizu ali i da preduzetnici nikad ne odustaju od svojih vizija primer je upravo Afrodite Mode Collection koji je naš domaći prvi franšizni koncept u oblasti mode. „Uvidevši da je da naše tršiste kada smo mi počeli nije bio dovoljno zrelo za takav način poslovanja, nije bilo mogućnosti kredititranja, nedovoljno opšteg znanja o franišizama,  moda se brzo menja, potrebno da nas partneri prate i da  mogu da ispoštuju zahteve našeg brenda i imidža, rešili smo da za neko vremena obustavimo takav model poslovanja, radi očuvanja brenda ali od njega nismo odustali i za sada naš franšizni  model sprovodimo kroz koncept “kornera” u okviru postojećih modnih radnji.“ –  pojasnila je Afrodtia Bajić

Na temu zaštite žiga, govorila je Lidija Đerić, advokat i partner u kancelariji Popović, Popović & Partners, patentni zastupnik. Ona je rekla da je zaštita i izgradnja robne marke dug i ozbljan proces kojem je neophodno pristupiti, a kada se o franšizi radi, potrebno je među učesnicima uraditi precizan i jasan ugovor.

Pored razgovora na temu franšize na septembarskom Networking day- čuli smo mnogo zanimljivih saveta iz oblasti preduzetništva i biznisa.

“Mnogo je važno da u karakteru imate elemente preduzetnistva ali ako stečeno znanje i talent ne razvijate, sve se briše kao gumicom.“, Afrodita Bajić

„Bitna je motivacija, i želja za uspehom, da sami sebi kreiramo ciljeve i da smo aktivni u realizaciji. Biti okružen uspešnim ljudima, prevazići strah. U mom poslovnom zivotu bilo je i padova i uspeha, uspešni preduzetnici se ne osvrću na padove, jednostavno idu dalje.”, Milomir Ždrale

„Ja duboko verujem u podršku porodice i u bračno -poslovne tandeme. Svaki put kad se desi neuspeh setim se  omiljene poslovice: “Ne mogu dalje idem dalje.“(Semjuel Beket), Biljana Ždrale

Četvrti NetWorking Day je protekao u zanimljivim i edukativnom razgovorima a atomsferu je upotprunilo i virtuleno izvlačenje poklna sponzora za najsrećnije posetioce- Naime, kompanija  One Clic Solutions kao tehnička podrška događaja, za ovu priliku uradila je “virtuelni bubanj” kao i aplikaciju za dodatni  networking nakon završetka susreta.

Pokrovitelji događaja: Mini Pani, Wiener Stadtisce osiguranje, OneClick Solutions, Afrodite Mode Collection

Sledeći beogradski Networking Day očekujemo u novembru.